2015-09-17

Uppdrag: Mobila containrar för underhåll av järnvägsnätet

Den väger 20 ton, är 20 fot lång och är specialtillverkad utan förproducerade ritningar!

Järnvägsnätet i Sverige behöver både underhållas, byggas ut och byggas till! En förhoppning om ett utökat reperations och underhållsarbete på det nordiska järnvägsnätet, föranledde Limhamn Industriservices uppdragsgivare att se över sin till åren komna maskinpark. InfraNord:s  maskinenhet hade under ett antal år skissat på en renovering och ersättare till deras makadamläggare. I uppdraget så fanns inget färdigt förslag från InfraNord på hur den tekniska lösningen runt önskad byggnation skulle se ut. Utan bara en del parametra var givna, container, generatorernas effekter mm. Uppdraget innebar en utmaning med andra ord. Inte minst att finna en lösning på många olika förslag och önskemål från uppdragsgivaren.

Idéerna på byggnation och tekniska lösningar resulterade i att InfraNords upphandling föll på Limhamns Industriservice. InfraNord är norden största järnvägsentreprenör, med uppdrag i Danmark och Norge.

-Vår lösning består av en container fylld med avancerad teknik och som kreerats och producerats helt utan förproducerade ritningar, säger Claes Thelander Försäljningschef på Limhamns. I grunden är det en 20 fots container som väl färdigställd väger 20 ton. I vardera ände av containern finns en isolerad manöverhytt. Inne i maskinrummet står Atlas Copco:s QAS-325) och även en mindre generator på 6,5 kVA. QAS 325:an har modifierats med att kanalförse kylluftsflödena, och där till försett systemet temperaturstyrd återcirkulation för vibehållen komfortvärme i maskinutrymme. Ett av konstruktionsskarven var att huvudgeneratorn (QAS 325) skulle med någorlunda lätthet kunna lyftas ut med truck från långsidan, som vid haveri eller vid extrabehov strömtillförsel.

Containern har fått byggas med olika spänningstillförslar – en huvudgenerator på 325 kVA samt en mindre generator för containerns egenförsörjning samt även en kraftfull UPS som ger back-up under en timme till egenförsörjningen. Vi har även byggt in en bränsletank som försörjer generatorerna, och ger dessa en driftstid på ca 24 hr vid maxbelastning.

-Generatorer, tank, utrymme för personal och manövrering har krävt en hel del arbete, inte minst med tanke på viktfördelning och arbetsmiljö, berättar Claes. Containern är förstås välisolerad för att klara bullerkraven med råge.

Vi har under många år arbetat med Atlas Copcos AB och nu känns det som om även deras generatorer blir en allt mer naturlig vardag för oss. Våra erfarenheter av arbete med och på järnväg har utvecklats rejält i och med det här projektet. Vi har haft nöjet att hittills bygga två stycken kompletta containrar och det är inte utan att vi alla på Limhamns känner oss både stolta och nöjda med resultatet!

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår