2015-04-15

Unik lösning får bort flygbränslespill och sparar dessutom pengar!

Uppdraget från Westair är ett typexempel på utmaningar som vi på Limhamns ibland ställs inför. Det började med att det kom ett mail från West Air som skapade lite djupa veck i pannan på oss. De behövde en testrigg bränslespridare på sina flygplan. Frågan var; ”Kan ni snickra ihop en sådan”?

Bakgrunden är att de typer av flygplan som West Air innehar, har en konstruktion för bränsleinsprutning som kräver dyra och komplicerade säkerhetstester. Testerna måste göras för att undvika spill på start- och landningsbanor och är nödvändiga inte bara ur säkerhetssynpunkt utan också miljömässigt. Man ville nu helt enkelt försöka hitta ett sätt som förenklar och förbilligar testningen av munstycken, ventiler med flera på ett bättre sätt.

Christoffer Elg på Limhamns Industriservice tog sin an uppdraget och säger;

-Första utmaningen var att få fram exakta mått, hitta en förenklad lösning och sedan att få ner detta i skisser och ritningar samtidigt som jag behöver sätta säkerheten och effektiviteten i första rummet. Jag ville dessutom skapa en lösning som var snygg och designad för ett enkelt handhavande.

Lösningen blev ett skåp med slutet system och med tydliga paneler. Varje del i skåpet är tillverkat för hand med exakt precision. Säkerheten är högsta möjliga samtidigt som mätning och visuell bedömning av delar görs enkelt. En sektion innehåller pumpar, ventiler, strypventiler och temperaturmätare. Ett fönster gör att man kan läsa av värdena. Styrrattarna sitter på utsidan och är kopplade till strypventilerna via förlängda axlar. Av säkerhetsskäl sattes belysningen på utsidan och lyser in via fönstret.

En annan sektion innehåller provobjektet med mät-tank o form av ett större mätglas, mätglas för läckage samt termometer – allt synligt genom fönstret. På nedre delen av riggen finns ett skåp som hyser den löstagbara bränsletanken.

Hela riggen ventileras via utsug och för största säkerhet krävs att alla luckor är stängda, bränsletanken fylld, bränsletemperaturen är under 35 grader och att ventilationen överstiger ett visst värde i luftströmmen innan det går att starta pumpar och belysning. Säkerhet bevakas av styrsystemet till riggen och manövreras via knappar och rattar på utsidan. Pumpens driftstid bevakas av timer.

-Det tog cirka en månad att få ihop kundens behov, mina tankar, skisser, konstruktion, en manual och bygget, säger Christopher. På vägen fick jag tänka om ett par gånger då det inte finns utrymme i ett sådant här arbete för säkerhetsrisker eller låg mätkvalitet. Det blev väldigt bra i slutänden – kunden är nöjd och vi är nöjda avslutar Christopher.

Här på sidan kan du se konstruktions- och byggbilder på riggen.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår